Ion de
Liviu Rebreanu
1.Indroducere Ion este un roman INTERBELIC,REALIST,OBIECTIV,TRADITIONAL si monografic.Ion
este un roman care are elemente de noutate,conflictele de natura
psihologica,rigurozitate aproape stiintifica in perceperea realitatii,suflu
tragic al evenimentelor.
2.Surse de inspiratie –intr-o zi cand aflat la vanatoare,dis-de-dimineata a
observat cum un taran,crezandu-se navazut de nimeni,a imbratisat si a sarutat
pamantul,ca pe o fiinta iubita.
-sora sa Liviu i-a relatat o intamplare:o fata instarita a ramas
insarcinata cu un tanar,fata a fost batuta cumplit de tatal sau,atat pentru ca
a pacatuit cat si pentru rusinea traita,pentru ca el era nevoit sa se
inrudeasca acum cu un barbat care nu iubea pamantul si nici nu stia sa il
munceasca
-o alta situatie a fost puternica impresie lasata scriitorului cu un tanar
taran vrednic,muncitor dar suparat ca nu avea pamant.
-o intamplare din propria sa familie ii sugereaza o idee noua,sora sa la
insistentele parintilor se logodise cu un preot,la cateva saptamani aceasta ii
inapoiaza inelul deoarece nu il iubea si ii era imposibil sa accepte casatoria.
3.Tema operei o constituie lupta taranului pentru cat mai multe loturi intr-o
societate impartita in saraci si bogati si stapanita de mentalitatea sacului cu
bani sau a intiderilor de pamant .Dominanta fiind ideea ca setea mistuitoare de
pamant duce inevitabil la dezintegrarea morala a individului.
4.Viziunea despre lume pentru Liviu Rebreanu,literatura este creatie de oameni
si de viata,iar romanul este discursul care fixeaza curgerea vietii.Sciitorul
se dezice de realismul care copia fidel lumea si cere ca romanul sa se indrepte
spre un realism al esentelor.
5.Conflicte Conflictul central al acestui roman este lupta pentru pamant in satul traditional.Drama
lui Ion taran sarac este de a nu putea insemna nimic in ordinea sociala si
umana a lumii din cauza lipsei averii.Personajul este pus in situatia de a
alege intre frumoasa Florica si pamanturile Anei,femeie urata dar bogata.
Principaul conflict EXTERIOR,social,se manifesta intre Ion al Glanetasului
si Vasile Baciu,adverasrii care isi disputa protestele la posesiunea
pamantului,Ana fiind doar pretextul neglijabil al confruntarii.Drama
conflictului INTERIOR precizat in structura romanului prin titlul celor doua
parti”Glasul pamantului” si “Glasul iubirii”.Cele doua voci rezoneaza in
sufletul lui Ion cand succesiv,cand simultan,pana la explozia lor asurzitoare
din cadrul ultimei situatii-limite.Conflicte sencundare:invatatorul
Herdelea-preotul Belciug,Ion-George etc.
6.Compozitia a)Glasul pamantului
b)Glasul iubirii
Titlurile celor doua parti ale romanului au o justificare
interioara,deoarece aproape toate personajele asculta de o voce venita din
adancul fiintei lor:Ana se supune glasului iubirii,George este pus in miscare
de vocea invidiei,Vasile Baciu de glasul instinctului de supravietuire,Ion de
glasul pamantului si al dragostei,preotul Belciug de glasul urii si al
credintei.
Cele doua parti ale romanului sunt dominate de doua personalitati proiectate
pe panza satului Pripas,creat in intreaga luui stratificare
sociala:personalitatea Ion,care apartine planului taranesc si cea a lui
Titu,care apartine intelectualitatii rurale.
7.Structura arhitectonica a romanului
A.Constructia romanului este una sferica,aceasta ciclicitate sugerand
caracterul etern repetitiv al actiunilor si pasiunilor umane.Romanul incepe cu
cinci imagini succesive:
-drumul spre satul pripas,-crucea,infatisandu-l pe Hristos
rastignit,-hora,-infruntarea verbala dintre preot si Vasile Baciu,-bataia
dintre Ion si George.Naratiune se incheie cu reluarea acelorasi secvente
asezate in ordine inversa.
CRUCEA-sugereaza o grea suferinta,un calvar existential ce caracterizeaza
nu doar destinul lui Ion si al Anei,ci si al mulotr altor personaje.
HORA-este un fenomen social,care aduna o intreaga umanitate specifica
mediului rural.Prin ritmul tensionat al dansului naratorul sugereaza ca
personajele sunt purtate de un destin caruia nu ii se pot impotrivi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu